Bid met vreugde, en zie dat je vragen dan direct
omhoog stijgen tot G'ds heilige domein
(Rabbi Nachman)
Rabbijn Lazer Brody over persoonlijk gebed naar aanleiding van de
geschriften van Rabbijn Nachman. Rabbijn Nachman zei persoonlijk gebed in je
eigen taal met je eigen woorden als aanvulling op je dagelijkse (gezamelijke)
gebeden vanuit de Siddoer is de meest verheven vorm van gebed. Daardoor leer
je je God nog beter kennen.
The Trail to Tranquility Rabbi Lazer
talks about personal prayer and inner peace
Hitbodedut Personal Prayer with Rav
Lazer Brody in the Judean Hills
Gebeden
uit de Siddoer.
De Siddoer is een
gebedsboek met de gebeden die dagelijks door het Joodse volk uitgesproken
worden, natuurlijk tezamen met hun persoonlijke gebeden. De gebeden uit de
siddoer worden in het Hebreeuws uitgesproken. Natuurlijk is het essentieel ze
te bidden met aandacht, overgave en passie voor God (met ‘kawana’), iedere keer weer.
Voor ik de siddoer
gebruikte waren mijn gebeden, als ik het achteraf eerlijk bekijk, vooral
gebeden die alleen met mijn persoonlijke situatie en inzichten te maken hadden.
Bij het bestuderen van
de siddoer ontdekte ik dat dit gebeden waren die een veel grotere reikwijdte
hebben. Het omvat het hele wereld gebeuren. Het plan van God voor deze wereld.
Die gebeden worden door de Joodse mannen 3x per dag gebeden. Toen ik ze ook
ging bidden ervaarde ik meer en meer de kracht van die woorden (vaak
bijbelteksten) en realiseerde ik me dat ik concreet en consequent voor de
uitvoering van Gods plannen voor deze wereld aan het bidden was. Voor alle
duidelijkheid Deze samengestelde gebeden vinden hun oorsprong in de tijd
van de Babylonische ballingschap na de eerste wegvoering toen men niet meer in
staat was naar de Tempel te gaan. Toen werd de eerste Siddoer samengesteld.
Natuurlijk moest ik
eerst wat vooroordelen aan de kant leggen. Dat het vormelijk is, geen ruimte
voor persoonlijke inspiratie, over-geordend etc. etc.. Meer en meer kwam ik er
echter in de praktijk achter (door gesprekken met mensen die
al uit de Siddoer baden en door
het zelf te doen) dat er een enorme kracht is in deze manier van bidden. Het
is niet afhankelijk van je gevoel, stemming etc.. Hoe je je ook voelt, G’d
wordt op een geweldige manier geloofd en geprezen (en natuurlijk als ik
realistisch naar mezelf keek, zelf had ik er nooit problemen mee om dagelijks
liederen, die anderen hadden geschreven en in een boekje staan, te zingen. Dat
komt eigenlijk op het zelfde neer.). Ik merkte dat ik er dieper door groeide
in relatie met de Eeuwige. En natuurlijk moet je de eigen vrije gebeden niet
nalaten. Die zijn een aanvulling op deze gebeden.
In het voorwoord in de Siddoer las ik dat het de
bedoeling van tefilla (de gebeden bidden uit het gebedsboek) eigenlijk is dat
je luisterend bidt. Je spreekt de woorden hardop uit en tegelijk ben je naar
de woorden van G'd aan het luisteren. Ook dat raakte me enorm.
Gebed verandert God niet van gedachten. Wel
heeft het invloed op de uitvoer van dingen. Bij God is alles bekend. Gebed
verandert vooral jezelf. Steeds meer wordt je ervan overtuigd dat je totaal
van de eeuwige afhankelijk bent. Daarnaast de Eeuwige een Vader voor je is en
dat zijn beloften in vervulling zullen gaan. Door al die gebeden heen wordt je
geloof versterkt. Iedere keer luistert je weer naar de beloften die God heeft
uitgesproken.
Het centrale gebed dat
in de siddur staat is het ‘Shma Israël’ tezamen met het Shmone Esre, het
18-gebed. Een andere naam daarvoor is het Amidah. Het ‘Shma ‘ wordt door de
Joodse mannen 2x per dag uitgesproken. Het 18-gebed wordt 3x keer per dag door
de gelovige Israëlieten uitgesproken. Al heel lang bidden Joden 3x per dag hun
gebeden. Dat kan je ook lezen in Daniël. De Siddur, in zijn eerste vorm stamt
uit die tijd.
Een complete siddur
(met Nederlandse vertaling) kan je aanschaffen via www.nik.nl
en met Engelse vertaling via www.artscroll.com
(ook interliniair en/of foenetish-hebreeuws).
Een artikel over de gebeden (in engels) kan je
vinden op (zie ook hier onderaan) :
Hier volgen een aantal
gebeden uit de Siddoer. O.a het zogenoemde 18-gebed (Shmone Ezre) hebben we in het fonetisch-hebreeuws neer
gezet met interlineaire vertaling.
Bij het opstaan:
Modé ani lefanecha, Melech chai vekajam
shehechesarta bi nishmati bechemla raba emunatecha.
(Ik
dank u van harte, o levende en eeuwige Koning, dat U mijn ziel genadig hebt
teruggegeven. Groot is Uw trouw.)
(Het
begin van de wijsheid is het vrezen van de Eeuwige, goed begrip voor allen die
dat doen)
Baruch
shem k’vod malchuto le’olam va’ed.
(Zijn
lofprijs houdt voor altijd stand. Gezegend is de naam van zijn glorierijk
koninkrijk tot in alle eeuwigheid.)
Na het toiletbezoek:
Baroech Atah Adonai Elohenoe,
Melech ha-olam, asjer Ja’atsar
et ha-adam be-chochma, oevara vo ne-kaviem ne-kaviem chaloeliem chaloeliem.
(Geprezen
U, Eeuwige, onze God, Koning van de wereld, die de mens met wijsheid gevormd
heft en in hem geschapen heft velerlei openingen en velerlei holle organen.)
(Voor
U die in Uw volle majesteit zetelt, is het duidelijk bekend dat, mocht één
ervan openspringen of verstopt raken, het onmogelijk is te bestaan en stand te
houden voor U.)
(Geprezen, U, Eeuwige onze
God, Koning van de wereld die ons door Zijn geboden bijzondere taken heeft
opgelegd en ons een gebod heeft gegeven -het kleed- de tsietsiet om te doen.
(Geprezen, U, Eeuwige onze
God, Koning van de wereld die ons geheiligd heeft door Zijn geboden en ons
opgedragen heeft de tefillin te leggen). (Rabbijn I. Vorst vertaalt het, in
het boek Baderech, als volgt: Moge U- G.d., Koning van de wereld - naderbij
gebracht worden doordat wij de geboden vervullen waarmee U ons uit het
alledaagse hebt opgeheven: zovervullen wij nu Uw gebod tefillien te leggen).
dechol bet jisraël, Ba’agala oewizman kariev, ve’imroe amén.
(Laat
de grootheid en heiligheid van Zijn grote Naam vermeld worden in de wereld die
Hij geschapen heeft, volgens Zijn wil en moge Hij Zijn koningschap vestigen
tijdens uw leven en tijdens het leven van heel het huis Jisrael, spoedig en
binnenkort. Zegt nu: Amen.)
(Moge
geprezen, met hulde, roem en hoogachting vermeld, verheven, verheerlijkt en
met extatische lof bezongen worden, de Naam van de Heilige, die geprezen is,
boven (Rosh Hashanna – einde Yom Kippur: ver boven) alle uitingen van prijzen,
gezang, hulde en troost, die er in de wereld geuit worden. Zegt nu: Amen.)
dechol bet jisraël, Ba’agala oewizman kariev, ve’imroe amén.
(Laat
de grootheid en heiligheid van Zijn grote Naam vermeld worden in de wereld die
Hij geschapen heeft, volgens Zijn wil en moge Hij Zijn koningschap vestigen
tijdens uw leven en tijdens het leven van heel het huis Jisrael, spoedig en
binnenkort. Zegt nu: Amen.)
(Moge
geprezen, met hulde, roem en hoogachting vermeld, verheven, verheerlijkt en
met extatische lof bezongen worden, de Naam van de Heilige, die geprezen is,
boven (Rosh Hashanna – einde Yom Kippur: ver boven) alle uitingen van prijzen,
gezang, hulde en troost, die er in de wereld geuit worden. Zegt nu: Amen.)
Ps 145
Een loflied van David. Ik zal U verhogen, mijn God, Gij Koning, ik zal uw naam
prijzen voor altoos en immer; te allen dage zal ik U prijzen, uw naam loven
voor altoos en immer. De Eeuwige is groot en zeer te prijzen, zijn grootheid
is ondoorgrondelijk. Geslacht aan geslacht zal uw werken roemen, zij zullen uw
machtige daden verkondigen. Ik zal van de heerlijke luister uwer majesteit en
van uw wonderdaden gewagen. Zij zullen spreken van de macht uwer geduchte
daden, en uw grootheid wil ik vertellen. Zij zullen de roem uwer grote
goedheid verkondigen, en jubelen over uw gerechtigheid. Genadig en barmhartig
is de Eeuwige, lankmoedig en groot van goedertierenheid. De Eeuwige is voor
allen goed, en zijn barmhartigheid is over al zijn werken. Al uw werken zullen
U loven, Eeuwige, uw gunstgenoten zullen U prijzen; zij zullen van de
heerlijkheid van uw koningschap spreken en van uw mogendheid gewagen, om de
mensenkinderen zijn machtige daden te verkondigen en de luisterrijke
heerlijkheid van zijn koningschap. Uw koningschap is een koningschap voor alle
eeuwen, uw heerschappij is over alle geslachten. De Eeuwige schraagt allen die
vallen, Hij richt alle gebogenen op. Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun
te zijner tijd hun spijze; Gij doet uw hand open en verzadigt met welbehagen
al wat leeft. De Eeuwige is rechtvaardig in al zijn wegen, goedertieren in al
zijn werken. De Eeuwige is nabij allen die Hem aanroepen, allen die Hem
aanroepen in waarheid. Hij vervult de wens van wie Hem vrezen, Hij hoort hun
hulpgeroep en verlost hen. De Eeuwige bewaart allen die Hem liefhebben, maar
Hij verdelgt alle goddelozen. Mijn mond zal van de lof van de Eeuwige spreken,
en al wat leeft, zal zijn heilige naam prijzen voor altoos en immer.
Ps 150
Halleluja. Looft God in zijn heiligdom, looft Hem in zijn machtig uitspansel;
looft Hem om zijn machtige daden, looft Hem naar zijn geweldige grootheid.
Looft Hem met bazuingeschal, looft Hem met harp en citer, looft Hem met
tamboerijn en reidans, looft Hem met snarenspel en fluit, looft Hem met
klinkende cimbalen, looft Hem met schallende cimbalen. Alles wat adem heeft,
love de Eeuwige. Halleluja
Shma
Deut 6:4
SHMA JISRAEL: ADONAI ELOHENU, ADONAI ECHAD
Hoor, Israel: de Eeuwige is onze God; de Eeuwige iséén!
Zacht:Baruch Shem kvod
malchuto leolam vaed. Geprezen de Naam van Zijn koninklijke Majesteit, voor
alle eeuwigheid.
Deut 6:5-9
Ve-ahavta et Adonai
Elohega, begol levavega oevegol nafshega oevegol me-odega.
(Gij
zult de Eeuwige, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel
en met geheel uw kracht.)
Vehajoe hadevaraiem ha
eele, asher anogie metsavega hayom al levavega.
(Wat ik u
heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en
daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt,
wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.)
Oekeshartam le-ot al
jadega vehajoe letotafot been eenega.
(Gij zult
het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen
uw ogen zijn)
Oegetavtam al mezoezot
beetega oevisjarega.
(en gij
zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.)
Het Shemone Esre, het
18-gebed
Adonai
s’fatai tiftach u-fi yagid tehilatecha.
(Heer mijn lippen openen en mijn mond zal verkondigen uw lof)
1e
B’racha
Baroech Ata Adonai Eloheinu Velohei avoteinu,
(Gezegend U Eeuwige onze G’d en G’d van onze vaderen)
Elohei Avraham Elohei Yitschak Velohei Ya’akov,
(G’d
van Avraham G’d van Yitschak en G’d van Ya’akov)
Ha-El hagadol hagibor v’hanora,
(de
G’d, de grote de machtige en de ontzaglijke,)
El elyon
gomel chasadim tovim v’koneh hakol
(hoogste G’d, bewijst weldaden goede, en bezitter van het heelal)
(opdat we daar U zullen dienen met ontzag als in vroeger dagen en in de
vroegere jaren)
Vearba l'Adonai minhat
Jehuda veIirushalaim kimei olam uhshanim kadmoniot.
(Laat aangenaam zijn aan U Eeuwige het offeren van Juda en Jeruzalem als in
vroeger dagen en in de vroegere jaren)
Ps 145
Een loflied van David. Ik zal U verhogen, mijn God, Gij Koning, ik zal uw naam
prijzen voor altoos en immer; te allen dage zal ik U prijzen, uw naam loven
voor altoos en immer. De Eeuwige is groot en zeer te prijzen, zijn grootheid
is ondoorgrondelijk. Geslacht aan geslacht zal uw werken roemen, zij zullen uw
machtige daden verkondigen. Ik zal van de heerlijke luister uwer majesteit en
van uw wonderdaden gewagen. Zij zullen spreken van de macht uwer geduchte
daden, en uw grootheid wil ik vertellen. Zij zullen de roem uwer grote
goedheid verkondigen, en jubelen over uw gerechtigheid. Genadig en barmhartig
is de Eeuwige, lankmoedig en groot van goedertierenheid. De Eeuwige is voor
allen goed, en zijn barmhartigheid is over al zijn werken. Al uw werken zullen
U loven, Eeuwige, uw gunstgenoten zullen U prijzen; zij zullen van de
heerlijkheid van uw koningschap spreken en van uw mogendheid gewagen, om de
mensenkinderen zijn machtige daden te verkondigen en de luisterrijke
heerlijkheid van zijn koningschap. Uw koningschap is een koningschap voor alle
eeuwen, uw heerschappij is over alle geslachten. De Eeuwige schraagt allen die
vallen, Hij richt alle gebogenen op. Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun
te zijner tijd hun spijze; Gij doet uw hand open en verzadigt met welbehagen
al wat leeft. De Eeuwige is rechtvaardig in al zijn wegen, goedertieren in al
zijn werken. De Eeuwige is nabij allen die Hem aanroepen, allen die Hem
aanroepen in waarheid. Hij vervult de wens van wie Hem vrezen, Hij hoort hun
hulpgeroep en verlost hen. De Eeuwige bewaart allen die Hem liefhebben, maar
Hij verdelgt alle goddelozen. Mijn mond zal van de lof van de Eeuwige spreken,
en al wat leeft, zal zijn heilige naam prijzen voor altoos en immer.
(Geprezen, U, Eeuwige onze
God, Koning van de wereld die ons geheiligd heeft door Zijn geboden en ons
opgedragen heeft onze handen te wassen)
Bij het brood eten:
Baruch Atta Adonai eloheinu Melech ha olam hamotzi
lechem min ha aretz
(Geprezen bent U, Eeuwige
onze God, koning van het heelal die het brood uit de aarde doet voortkomen)
BIRKAT HAMAZON Dankzegging na de maaltijd
(toegelicht door Immy Vlaming)
Birkat Hamazon: Dank tezeggen voor genoten spijzen stamt uit zeer oude tijden
en berust op het Torawoord in Deut.8:10:
“En als je dan naar genoegen gegeten hebt,dank dan de Eeuwige ,je G'd,voor het
goede land dat Hij je heeft gegeven.”
De Talmud vertelt ons dat Avraham al bekend was met dankzegging na de maaltijd.
Volgens Sota 10a, plantte Avraham een tamarisk in Beersheva(Gen 21:33) voor
reizigers zodat zij in de schaduw konden uitrusten van hun vermoeiende reis.
Avraham, de amud hachesed (de pilaar van liefdadigheid) voorzag deze reizigers
van eten en drinken. Als de gasten hem wilde danken voor de genoten maaltijd,
verzocht Avraham niet hém ,maar HaShem te bedanken. Hoewel in de Bijbel niet
specifiek wordt gerefereerd aan personen die een zegen over voedsel
uitspraken,geldt het feit dat Avraham gewoon was dit te doen als een fundament
voor het Joodse voorschrift te bensjen. (Bensjen is de Yiddische verbastering
van het Latijnse woord “benedicere”,dat zegenen betekent).
Vast staat dat ten tijde van de Maccabeeen het zeggen van de eerste 3
zegeningen van het Birkat Hamazon, gemeengoed was.
Men spreekt Birkat Hamazon alleen uit als men brood heeft gegeten gemaakt van
de 5 graansoorten van Israel: tarwe, gerst, spelt, haver of rogge (tenminste
ter grootte van een olijf), en vooraf de zegenspreuk Hamotsie heeft
uitgesproken.
De dankzegging mag in de eigen taal worden gereciteerd.
Gewoonte is om dit hardop te doen en/of gedeeltes te zingen.
Met zegt Birkat Hamazon op de plaats waar men heeft gegeten en doet dit
zittend.(Orach Chayim 182-201)
Wanneer 3 mannen( vanaf 13 jaar) samen hebben gegeten zeggen zij gezamenlijk
het dankgebed en laten een inleiding hieraan voorafgaan ,het zogenaamde
mezoeman bensjen.
Vóór het Birkat Hamazon wordt een Psalm-vers gereciteerd:
• Door de week, Psalm 137: Daar aan Babels stromen...
• Op Shabbat, Jom Tov en Rosh Chodesj, Psalm 126; Sjier Hama'alot.
Birkat Hamazon is opgebouwd uit 4 brachot:
1) Het voedsel. In deze zegen wordt dankbaarheid geuit over het voedsel. Deze
zegen is geformuleerd door Mozes voor het manna in de woestijn.
2) Het land. Een dankzegging voor het Land Israel. Deze zegen is geformuleerd
door Joshua toen hij het volk Israel het Land binnenvoerde.
3) Jeruzalem. In deze zegen wordt het verlangen geuit voor het herbouwen van
de Heilige Stad,Jeruzalem.De bracha wordt toegeschreven aan Koning David -toen
hij Jeruzalem inwijdde als de hoofdstad van Israel 3000 jaar geleden, en door
Salomo toen hij de Tempel bouwde.
4) G'd's Goedheid. Deze zegen verwoord G'ds goedheid en is geschreven door
Rabban Gamliel en ingesteld door het Sanhedrin van Yavneh. Deze bracha valt
onder de rabbijnse verplichting.
Na deze 4 brachot volgt een serie van korte gebeden die ieder beginnen met het
woord Harachaman (de barmhartige) waarin wordt gevraagd om G'ds medelijden en
ontferming. Deze zegeningen worden niet uitgesproken door hen die de traditie
van de Vilna Gao volgen.
Birkat Hamazon (door -de- week)
Bracha 1 (Mozes) Geprezen,u,Eeuwige,onze G'd,Koning van de wereld die de hele wereld door
zijn goedheid,welwillendheid en ontfermende liefde van voedsel voorziet. Hij
geeft ieder wezen voedsel,want onbeperkt is Zijn liefde. Door Zijn grote
goedheid hebben wij nooit gebrek geleden;moge er voor ons nooit en te nimmer
gebrek aan voedsel zijn,om der wille van Zijn grote Naam. Hij is het immers
die allen voedsel en levensonderhoud verschaft,die allen goed doet en voor al
de door Hem geschapen schepselen voeding verzorgt. Geprezen, U, Eeuwige die
allen van voedsel voorziet.
Bracha 2 (Joshua) Wij danken U,Eeuwige,onze G'd,dat U onze voorouders een heerlijk ,goed en
ruim land hebt gegeven en ons Eeuwige,onze G'd,uit het land Egypte hebt
weggevoerd,ons van het regime van slavernij gered hebt; voor het verbond met U
dat U met een zegel aan ons lichaam bevestigd hebt,voor Uw Tora die U ons
geleerd hebt,voor Uw wetten die U ons bekend hebt gemaakt,voor het leven,de
genade,en de liefde, die U ons hebt geschonken en voor het genot van het
voedsel waarvan U ons voor ziet en waarmee U ons onderhoudt,altijd,iedere
dag,elke tijd en ieder uur. Voor dit alles, Eeuwige,onze G'd, danken wij U en
prijzen wij u -moge Uw Naam steeds door alles wat leeft geprezen worden in
alle eeuwigheid- zoals geschreven is: “En als je dan naar genoegen hebt
gegeten, dank dan de Eeuwige,je G'd,voor het goede land dat Hij gegeven heeft”.
Geprezen,U,Eeuwige,voor het land en voor het voedsel.
Bracha 3 (David en Salomo) Ontferm ,U,Eeuwige,onze G'd,over Israel Uw volk,over Jeruzalem Uw
stad,over Tsion het verblijf van Uw Majesteit,over het koningschap van het
Huis van David,de door U gezalfde, en over de grootse en gewijde
tempel,waaraan Uw Naam verbonden is. Onze G'd,onze Vader,wees herder over
ons,voed ons,verschaf ons levensonderhoud,verzorg ons in ruime mate en geef
ons,bij al onze zorgen,spoedig weer verrruiming. Laat ons toch,Eeuwige,onze
G'd,niet aangewezen zijn op de goede gaven van mensen,noch op hun
leningen,maar alleeen op Uw volle,open,heilig,ruime hand,zodat we ons nooit en
te nimmer behoeven te schamen en te blozen.
Herbouw dan Jeruzalem, de heilige stad,spoedig in onze dagen. Geprezen U,
Eeuwige die Jeruzalem met barmhartigheid herbouwt. Amen.
Bracha 4
Geprezen,U,Eeuwige,onze G'd,Koning van de
wereld,G'd,onze Vader,onze Koning,onze machtige Schepper,Verlosser en
Vormer,onze Heilige,de Heilige van Ja'akov,onze herder,de herder van Israel,de
Koning die goed is en goed doet aan allen,want iedere dag opnieuw is Hij
het,die goed voor ons is geweest, goed voor ons is,en goed voor ons zal zijn.
Hij is het,die ons altijd goeds heeft bewezen,bewijst en zal bewijzen,met
welwillendheid,liefde en in ontferming en in ruime mate van
redding,succes,zegen,hulp,troost,levensonderhoud,verzorging en
ontferming,leven en vrede en alleen maar goeds. Moge Hij het ons aan niets
goeds laten ontbreken.
De Barmhartige, Die in alle eeuwigheid over ons regeert. Die geprezen wordt in
de hemel en op aarde. Die gehuldigd wordt tot in alle geslachten,die door ons
geroemd wordt tot in de verste toekomst en geeerd tot in alle eeuwigheid. Die
ons op eervolle wijze in ons onderhoud laat voorzien. Die het juk dat ons op
de nek ligt breekt en ons rechtop naar ons land laat gaan. Die in dit huis
Zijn overvloedige zege moge zenden,aan deze tafel,waaraan wij gegeten hebben.
Die ons de profeet Elia zal zenden-ten goede zij hij herdacht-die ons goede
berichten van hulp en troost brengen. Die -de Medinat Israel-en allen die,in
volle overgave,zich daarvoor inzetten zegene moge.
Moge de Barmhartige mij zegene (en mijn man/vrouw,kinderen,ouders) en alles
wat ik heb, en al wat van ons is, zoals onze voorouders Avraham,Yitschak en
Ja'akov in alle opzichten gezegend waren,zo zegene Hij ons allen tezamen met
een volmaakte zegen. Laten wij hierop Amen zeggen.
Moge er over hen en over ons in de hemel een gunstig oordeel geveld worden,tot
handhaving van de vrede. Mogen wij zegen ontvangen van de Eeuwige en een
rechtvaardig oordeel van G'd die ons steeds helpt;mogen wij welwillendheid en
een juist begrip ondervinden van G'd en de mensen.
De Barmhartige,die ons waardig moge keuren de tijd te beleven van de
Masjieach,het leven in de wereld die komen zal. Hij,die groot laat zijn de
hulp aan Zijn koning en die liefde bewijst aan Zijn Masjieach,aan David en
diens nakomelingen in alle eeuwigheid. Hij die vrede sticht in Zijn hemel,moge
ook vrede stichten voor ons en voor heel Israel. Zegt hierop Amen.
Hebt ontzag voor de Eeuwige,jullie,door Hem gewijd,want die dat ontzag hebben
zal het aan niets ontbreken. Jonge leeuwen kunnen gebrek en honger lijden,maar
die de Eeuwige zoeken hebben aan niets gebrek. Dankt de Eeuwige,want Hij is
goed,want Zijn liefde is voor altijd. Die Uw hand opent en al wat leeft zich
laat verzadigen naar genoegen. Gezegend de man die op de Eeuwige vertrouwt,dan
zal de Eeuwige hem zijn vertrouwen schenken. Jong ben ik geweest en nu ben ik
oud geworden,maar nooit zag ik een onschuldige in de steek gelaten en zijn
kinderen om brood bedelen. De Eeuwige geeft Zijn volk macht,de Eeuwige zegene
Zijn volk met vrede.
(uit Siddoer , Jitschak Dasberg blz 345-351)
Als men haast heeft en geen tijd heeft om Birkat Hamazon met kavana(devotie)
te zeggen, dan mag men een verkorte versie reciteren ,zoals :
Baruch atah Adonai, Eloheinu Melech haolam,
hazan et haolam kulo b'tuvo, b'chein b'chesed uv'rachamim.
Hu notein lechem l'chol basar ki l'olam chasdo.
Uv'tuvo hagadol tamid lo chasar lanu,
v'al yechsar lanu, mazon l'olam va-ed,
baavur sh'mo hagadol.
Ki hu El zan um'farneis lakol umeitiv lakol,
umeichin mazon l'chol b'riyotav asher bara.
Baruch atah Adonai, hazan et hakol.
Kakatuv, v'achalta v'savata, uveirachta
et Adonai Elohecha alhaaretz hatovah asher natan lach.
Baruch atah Adonai, al haaretz v'al hamazon
Moge het Uw wil zijn, Eeuwige, onze God en
God van onze voorouders, dat U ons in vrede zult laten reizen, ons in vrede
zult leiden, ons tot steun zult zijn in vrede, dat U ons ons reisdoel zult
laten bereiken; ons leven behoedend, in blijdschap en in vrede.
Moge U ons redden uit handen van iedere vijand die het op ons gemunt heeft,
van verkeersongeluk en van allerlei noodlottige gebeurtenissen, die plotseling
over de wereld kunnen komen.
Laat er zegen rusten op hetgeen we ondernemen en laat ons sympathie en
liefderijk medeleven bij u vinden en bij allen die ons ontmoeten. Moge U ons
gebed verhoren, want U bent een God die een gebed verhoort. Geprezen, U,
Eeuwige die een gebed verhoort.
Question: I
have read that many prayers in the Siddur are optional. If this is so which
ones are required? I am not yet fluent in Hebrew and besides Shema, Modeh Ani,
Kaddish, some Brochot and the Erev Shabbat Amidah - I do not Daven any other
prayers. I am unaffliated but I would like to increase my Torah Observance in
honor of may Zayde zt"l. Can you please help me find the resources I need to
accomplish this. What prayers are requried daily and on Shabbat.
Answer: I first want to encourage you in your daunting beloved journey
towards torah observance.
To the point; The vast majority of the Tefila is not optional. The core of
Tefila is the morning Brachot, the Pesukei Dezimra, The Shma with the two
Brachot before and one after, the Amidah, Tachanun, Ashrei and Uvah Letzion,
Aleinu and the psalm of the day. (This is all for a morning weed day, Mincha
and Maariv of the week day are shorter and the Shabbat morning service is much
longer.)
The Shma and Amidah are more essential but again the whole core Tefila is not
optional.
You should try to find a rabbi or a community around your area and discuss
these issues with him and he will be able to assess what will be the best way
to make progress.
All the best
A Prayer
For Israel bron: http://www.bneiakiva.net
by Rav Alex
Israel.
http://thinkingtorah.blogspot.com/
Av 5766
In the
light of the current war, we want to daven (to pray) for the situation in
Israel. We feel an intense desire to say something to God. But frequently we
simply do not know WHAT to say. We could simply add a chapter of Tehillim
(Psalms). But I thought that rather than adding extra teffilot (prayers) we
could intensify the prayers we say already. Here are some recommendations of
how to insert new Kavanna (direction, thoughts) into our daily Amida – our
most focused prayer.
The Amida
consists of 19 Berachot (blessings), each with a "theme." The idea is to
think of ideas that tie in and echo each of the berachot that we recite:
1.
PROTECTION (SHIELD OF AVRAHAM)
All the
phrases here relate to God as "help, saviour, protector." We look to Avraham
who wandered from land to land powerless, and who also had to wage war to
save his captured relative as a paradigm in asking for God's help and
protection.
2. GOD'S
STRENGTH
The phrases
here deal with God's power as He who gives, sustains and takes life. We can
praise God for the gift of life and think of God as He who "supports those
who are falling, heals the sick, and frees prisoners" - asking God to invoke
these qualities in our present reality.
3. HOLINESS
God is holy
and we are holy because we praise God. Holiness is what we would like to see
in this world, even though it sometimes appears elusive.
The Torah
tells us that the war-camp should be a place of Holiness – Devarim 23:15. We
achieve this goal by restraining negative impulses and moral degradations
that can emerge in war-time. In our time Tzahal (IDF) insists that its army
adopt a high moral code (Tohar Neshek). In this manner we are fulfilling a
Divine mandate.
4. WISDOM
May God
give intuition, vision, clear-thinking, far-sightedness, strategy,
intelligence to our troops in combat, strategists and generals.
5.
REPENTANCE
May we
return to Torah and Jewish Values.
We pray
that the Jewish People return to one another – feelings and acts of mutual
respect and honour rather than suspicion and harshness. That we fulfill our
obligations to our fellow man. Likewise that we fill our lives with the
Jewish actions that connect us to God: Shabbat, Kashrut, Jewish Learning,
honesty, integrity etc.
6.
FORGIVENESS
"If God
keeps a strict account of our sins, who ever has a right to exist?" (Tehillim
130) and so let us ask that God forgives us for our guilty acts, and sees us
as worthy of mercy.
7. FREEDOM
FROM OPPRESSION
"See our
distress, and fight our fight…" – this one is pretty easy!
"May you
save us QUICKLY!" – May this war not become a protracted affair. May our
armed forces be successful in the shortest possible time.
8.HEALING
For the
wounded, for the injured soldiers, for the emotional traumas, etc.
9.
PROSPERITY
That there
should be a "blessing on the land" - that the war should create neither
poverty, nor cause an economic crisis.
10.
INGATHERING OF EXILES
This week
Nefesh Bnefesh brought another 300 Olim! The Jewish people are coming home
from all over the world. Israel is a realisation of the words of the
prophets who spoke of a return from the 4 corners of the globe. There is
such an important future in the making here!
But I also
think about the captured soldiers as I say "sound the Shofar to our freedom"
and "gather the lost ones of Israel."
11. JUSTICE
AND JUDGES
May our
leaders and politicians make principled and wise decisions.
War can at
times induce a warped sense of morality and a cheapened value to life and
suffering. May our values and human sensitivities remain strong.
12.
BREAKING OUR ENEMIES AND OBLITERATING EVIL
Does the
name Nasrallah or Ahaminajad come to mind!
13. A
SUPPORT FOR THE RIGHTEOUS
May God be
an emotional support to all those in bomb-shelters, to all those in fear, to
the parents of soldiers to the fighters themselves. May God be their courage
and may He calm their fears. May God keep the Israeli population tenacious
and strong.
14.
JERUSALEM
May God
continue to build Jerusalem and help it flourish. May Jerusalem become a
paradigm of Justice, peace and Godliness. May we move forward to an era of
redemption where we feel God's Shechina (presence) in Yerushalayim.
15.
GOVERNMENT AND SALVATION
We yearn
for the Mashiach who will embody the appropriate fusion of government and
spirituality. We pray for a time in which God will save and protect the
entire Jewish nation from wars and any for of attack.
16. LISTEN
TO OUR PRAYERS
So many
Jews around the world are praying for Israel, So many Jews love this little
country. We have so many hopes and dreams, so many loved ones. God, please
accept our heartfelt prayer!
17. RETZEI
– GOD'S ACCEPTANCE OF OUR PRAYERS
May God
respond to our prayers and give us ongoing opportunity to connect with Him,
allowing us an open channel of communication with Him at all times.
18. THANKS
We thank
God for our lives, for our health, for our parents and children
We thank
God for Medinat Yisrael which instills Jewish meaning and pride throughout
the Jewish Globe, and has created Jewish opportunities that we would not
have dreamed of 100 years ago.