aangevuld 12.12.2010
Uitspraken en
citaten uit Joodse bronnen
Zomaar ergens gelezen uitspraken of
citaten die aansprekend zijn. Ze zijn
bedoeld om de Joodse manier van denken in te kleuren.
G'd
is daar waar je Hem binnenlaat
(Rabbijn
Israel ben Ellieser de Ba'al ShemTov 1699-1760)
---
Spreek
met God, zoals je spreekt met je vriend
(Rabbi Nachman)
---
Iemand
met geloof leeft echt en zijn dagen zijn altijd gevuld met het goede. Als
dingen goed gaan is het zeker goed. Maar als zoiemand moeilijkheden heeft is
het ook goed want zoiemand weet dat God hem genadig zal zijn en de uitkomst
goed zal maken. Daar alles van God komt zijn de omstandigheden zeker ten
goede. Met geloof is het leven goed en fijn
(Rabbi Nachman)
---
God roept ieder mens
overeenkomstig zijn aard.
Sommigen roept Hij
fluisterend, en anderen schreeuwt Hij toe.
Het hangt er allemaal van
af hoever ieder verwijderd is van zijn Schepper.
(Rabbi Nachman)
---
Je moet
voor alles bidden, als je kleding kapot is en je hebt nieuwe nodig, bid God
voor een nieuwe. Doe dit voor alles.
Maak er
een gewoonte van voor alles wat je nodig hebt te bidden, voor kleine dingen en
grote dingen
(Rabbi Nachman)
---
‘Alles wat G’d doet is voor ons bestwil.’
Zo’n
1900 jaar geleden leefde Rabbijn Akiva (ten tijde van Bar Kochba (135 na de
gewone jaartelling)). Eens was hij op reis. Toen hij bij een stad aankwam
kreegen hij er geen plaats om te slapen. Rabbi Akiva zei: ‘Alles wat G’d doet
is voor ons bestwil’. Hij had geen keus en moest in het veld slapen. Hij
maakten een kampvuur voor licht en warmte. Toen kwam er een leeuw en doodde
zijn ezel. Later kwam er een wilde kat die zijn haan, die hij bij zich had,
doodde. Rabbijn Akiva klaagde niet maar zei ‘Alles wat G’d doet is voor ons
bestwil’. Toen stak er een krachtige wind op en werd ook nog eens het vuur
uitgeblazen. Ook nu klaagde Rabbijn Akiva niet maar zei ‘Alles wat G’d doet is
voor ons bestwil’. Toen hij de volgende morgen opstond en naar de stad ging
waar hij wilde slapen, ontdekten hij dat de stad die nacht door de Romeinen
was verwoest en al zijn inwoners gedood. Toen realiseerde hij ook dat als zijn
ezel was blijven leven, de Romeinen deze gehoord zouden hebben. Dat als zijn
haan was blijven leven, de Romeinen zeker de haan gehoord zouden hebben en hem
zouden hebben gevonden. En dat als het vuur niet uitgewaaid was, de Romeinen
hem zeker ontdekt zouden hebben. Dan zou hij zeker ook zijn gedood. ‘Zie je
wel’ zei Rabbijn Akiva ‘Alles wat G’d doet is voor ons bestwil.’
---
Het
is goed geheel op G’d te vertrouwen. Als de dag begint plaats ik mijzelf elke
beweging in G’ds handen, vragend alleen Zijn wil te doen. Dit is erg goed en
ik heb geen zorgen. Of nu dingen goed gaan of niet, ik ben geheel afhankelijk
van G’d. Als Hij iets anders verlangt, heb ik al gevraagd dat ik alleen Zijn
wil, wil doen. Voor elke Shabbat of feest plaats ik het onderhouden ervan door
mij in G’ds handen, en vraag ik Hem dat het allemaal zal gebeuren volgens Zijn
wil. Ik kan het dan vieren zonder dat ik mij zorgen hoef te maken dat ik iets
fout doe. Ik ben geheel afhankelijk van G’d en alles wat ik doe is in Zijn
handen.
(Rabbi Nachman)
---
Het
belangrijkste wat er is, is eenvoudig vertrouwen. Daarmee kan iemand een deel
hebben in deze wereld en een deel in de toekomstige wereld
(Rabbi Nachman)
---
Wees
er van bewust dat G’d er is
En
vergeet Hem geen moment
(Rabbi Nachman)
---
De essentie van geloof ligt
in de kracht van de verbeelding.
Want dat wat de geest kan bevatten kan niet langer meer het onderwerp van
geloof zijn.
(Rabbi Nachman)
---
Er
kunnen vele leugens zijn maar er is slecht één waarheid
(Rabbi Nachman)
---
LET OP!
Wanhoop nooit! Er is geen reden om te
wanhopen
(Rabbi Nachman)
---
Je
mag de hoop nooit opgeven. Het is verboden te wanhopen
Nog
eens: Geef niet op.
(Rabbi Nachman)
---
Wees
nooit wanhopig! Er is altijd hoop ! Wanhoop bestaat niet!
(Rabbi Nachman)
---
Een
persoon die altijd blij is, is succesvol
(Rabbi Nachman)
---
Spreek
met God, zoals je spreekt met je vriend
(Rabbi Nachman)
---
Eens viel een stokoude ezel
in een ongebruikte opgedroogde waterput. De put was erg diep en de ezel kon de
put met geen mogelijkheid meer uit. De ezel begon te balken tot zijn baas de
boer er aan kwam om te zien wat het geluid was. Hij keek naar beneden en
schudde zijn hoofd. De put was veel te diep om hem er uit te halen en de ezel
was ook al oud. Hij riep een aantal van zijn vrienden om met hem met een
sjofel met vuilnis de put dicht te gooien om zo een eind te maken aan de
ellendige toestand van de ezel, hem zo te begraven en direct op deze manier de
gevaarlijke put dicht te gooien.
De ezel begon harder te balken, maar op een gegeven moment werd het stil. Na
een tijdje verder bezig te zijn en de boer even in de put keek was hij
geschokt de ezel er springleven in te zien staan op het afval. Iedere keer als
het afval over hem kwam schudde hij het van zich af en ging er met zijn poten
op staan. Zo kwam hij steeds een klein stukje hoger tot hij bovenaan kwam en
zijn vrijheid in sprong.
De les hierin is om je niet om te wentelen in zelf medelijden en te gaan
schreeuwen als er ‘afval’ naar je wordt gegooid of als er negatieve dingen op
je af komen. Schut de negativiteit van je af. Trap het naar beneden en ga zo
verder tot je hogere grond bereikt.
(oud Joods verhaal)
---
Echt leven is een leven geheel
volgens de Thora in Eretz Israël, het is de brug tussen deze wereld en de
toekomstige wereld.
(Rabbijn A.Y.
HaCohen Kook)
---
Als wij, de hemel verhoedde
het, ons zelf afsnijden van drieduizend jaar Jodendom als we ons afsnijden van
de gedachte dat we de verwezenlijking zijn van tweeduizend jaar joodse hoop –
“volgend jaar in Jeruzalem”- dan zullen we ons recht op ons (Joodse) bestaan
verliezen.
Nathan
Sharansky
---
Om een realist in Israel te
zijn, moet je in wonderen geloven
David Ben Gurion
---
Het enige wat mij
inspireert is het feit dat het mij vergund is in het Heilige Land
(Eretz Israël) te zijn geweest.
(Rabbi Nachman)
---
Weet
en geloof dat alles wat je doormaakt
vele
grote rechtvaardigen ook hebben doorgemaakt
(Rabbi Nachman)
---
Als men gelooft in de
liefdevolle goedgunstigheid van de Schepper – dan zijn er geen vragen.
En als men niet gelooft – dan zijn er geen antwoorden.
(Rabbi Ya’akov van
Radzimin)
---
De Schaapherder (naar het
verhaal door Yitzchak Buxman)
De Baal Shem Tov (de hele bekende Rabbijn Yisrael Baal Shem Tov uit Ukraine
(1698-1760)) werd vanuit de hemel verteld dat een zekere eenvoudige man, Moshe
de schaapherder genaamd, de Eeuwige, geprezen zij Zijn Naam, beter diende dan
hij. Hij verlangde naar een ontmoeting met deze man dus liet hij zijn paarden
voor zijn wagen spannen en ging hij met een paar van zijn leerlingen op weg
naar de plaats waarvan hem verteld was dat de schaapherder zou leven.
Ze stopten bij een veld aan de voet van een heuvel en op de heuvelrug zagen ze
een schaapherder die op zijn hoorn blies om zijn kudde bijeen te krijgen.
Nadat hij zijn schapen bijeengebracht had bij de drinkbak en ze aan het
drinken waren keek hij op naar de hemel en begon luid te spreken “Meester van
de wereld, U bent zo groot! U hebt de hemel en aarde gemaakt en ook alle
andere dingen! Ik ben een eenvoudige man, onwetend en ongeleerd en ik weet
niet hoe ik U moet dienen of U moet prijzen. Als kind werd ik wees en groeide
op tussen niet-joden en heb dus nooit Thora geleerd. Maar ik kan met al mijn
kracht blazen op mijn schaapherders hoorn als op een shofar en uitroepen ‘De
Eeuwige is G-d’ “. Hij begon met alle macht op zijn hoorn te blazen tot hij
uitgeput in elkaar stortte. Zonder nog energie over te hebben lag hij daar
bewegingloos tot hij weer op krachten kwam.
Toen stond hij weer op en zei: “Meester van de wereld, Ik ben maar een
eenvoudige herder, ik weet niets van de Thora en ik weet niet hoe te bidden.
Wat kan ik voor U doen? Het enige wat ik kan is herdersliederen zingen” Toen
begon hij luid en gedreven te zingen met al zijn kracht tot hij ook nu weer
uitgeput op de grond viel zonder ook nog maar wat energie te hebben.
Nadat hij weer bijgekomen was stond hij weer op en zei: “Meester van de wereld,
Wat is het voor U waard dat ik op mijn hoorn blaas en liederen voor U zing
want U bent zo ontzettend groot. Wat kan ik nog meer doen om U te dienen? Hij
pauzeerde voor een moment en zei toen “Er is nog iets wat ik kan en ik zal het
doen voor uw eer en glorie!” Hij ging vervolgens op zijn handen staan en begon
met zijn benen door de lucht te zwaaien. Daarna maakte hij achter elkaar
salto’s tot hij weer uitgeput op de grond viel. De Baal Shem Tov en zijn
leerlingen aanschouwden het op een afstand met verbazing.
De herder lag stil op de grond tot hij weer op krachten was gekomen. En weer
begon hij te spreken: “Meester van de wereld, Ik heb gedaan wat ik kon, maar
ik ben er van overtuigd dat het niet genoeg is!. Wat kan ik nog meer doen om U
te dienen? Nadat hij even aan het nadenken was geweest zei hij “Gisteren gaf
de edelman, de eigenaar van de kudde een feest voor zijn werknemers en toen
het afgelopen was kregen we allemaal een zilverstuk. Ik geef dit zilverstuk
aan U als gift, O G’d, want U heeft alles geschapen en U geeft ieder schepsel
voedsel inclusief mij, Mozes de kleine schaapherder” Toen hij dit gezegd had
gooide hij het muntstuk omhoog.
Op dat moment zag de Baal Shem Tov een hand die uit de hemel kwam om de munt
in ontvangst te nemen. Hij zei tot zijn leerlingen. “Deze herder heeft me
geleerd hoe ik het volgende vers in de praktijk moet toepassen: ‘De 6:5 Je
zult de Eeuwige, uw G’d, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel
en met geheel uw kracht.’”
---
De
enige manier om G'd te kennen is door geloof
Hos.
2:22 "Ik zal je aan Mij verbinden door geloof; en je zal de Eeuwige kennen".
(Rabbi Nachman)
---
Bid. Bid. Bid.
Wat je ook nodig
hebt......
Bidden is de
beste manier om het te ontvangen
(Rabbi Nachman)
---
Bid met vreugde,
en zie dat je vragen dan direct omhoog stijgen tot G'ds heilige domein
(Rabbi Nachman)
---
Als ik ergens heen ga, dan
ga ik naar Eretz Israël.
(Rabbi Nachman)
---
Alleen in Eretz
Israël kan een Jood tegemoet komen aan zijn creatieve en intelectuele
capaciteiten.
(Rabbijn A.Y.
HaCohen Kook)
---
De atmosfeer in Eretz Israël
veroorzaakt wijsheid.
(Rabbijn A.Y.
HaCohen Kook)
---
Wie een leven
doodt, vernietigt een wereld, wie een leven redt, redt een wereld
(Talmud, Sanhedrin
37a)
---
Taal is de ganzeveer waarmee
je in het hart schrijft,
het lied is de ganzeveer waarmee je in de ziel schrijft.
(Rabbijn Shneur Zalman of Liadi)
---
Aardse
rijkdom is als een hazelnoot. Velen hebben hun tanden gebroken om het
bemachtigen en het heeft nog nooit een maag gevuld
(Rabbi Nachman)
---
Zelfs als de Messias komt zal de
kwade neiging nog steeds bestaan en een vrije wil er nog steeds zijn.
Als dat niet zo was zou het
onmogelijk zijn de wereld te herstellen omdat zonder een kwade neiging of
vrije wil is iemand als een dode die de wereld al heeft verlaten en op een
plaats is waar geen bekering meer kan zijn.
(Rabbi Nachman)
---
Er is geen grens aan heilige
verlangens omdat het op ieder niveau bij ieder mens in de wereld helpt. Het
helpt zelfs iemand op een heel laag geestelijk niveau omdat door goede
verlangens alles op een hoger niveau kan komen.
(Rabbi Nachman)
---
"Waarheid is het 'licht'
om je weg uit de duisternis te vinden. Doe dat aan'
Rabbi Nachman of Breslov
---
Ieder die rouwt over de verwoesting
van de tempel in Jeruzalem zal delen in de vreugde om de tempel.
(Rabbijn A.Y.
HaCohen Kook)
---
Te leven in Eretz Israël is
een mitzwe op zich. Daarom heeft het gewone leven te leven er al een 'heilige'
status
(Rabbijn A.Y.
HaCohen Kook)
---
Een persoon komt pas tot
complete heelheid wanneer hij in het land Israël komt
(Gaon van Vilna)
---
Zionisme is niet zomaar een
politiek vraagstuk of een oplossing voor het 'Joodse probleem'. Zionisme is
een fundament voor de hele Thora
(Rabbijn T.Y.
HaCohen Kook)
---
Groter is hij die doet wat
hem geboden is dan hij die doet wat hem niet geboden is
(Kiddushin 31a)
---
Een moeder verstaat wat een kind niet zegt
(Joodse gezegde)
---
Als een Jood geen Kiddush maakt (zich apart zet door het onderhouden van
degelijke Joodse levensstijl) zal de niet-Jood Havdalah voor hem maken (door
de Jood te laten realizeren dat hij echt anders is)
(Rabbijn Chaim van Volozhin)
---
Het hele doel van ons bestaan is dat we onze negatieve neigingen overwinnen
(De Vilna Gaon)
---
De dood is meer een verhuizing van het ene naar het andere huis. Een wijs man
zal er de meeste tijd aan besteden om zijn toekomstige huis het mooiste te
laten zijn
(Rabbijn Menachem Mendel Morgenstern van Tomashov (de Kotzker Rebbe))
---
De wereld zegt dat tijd geld is, maar ik zeg dat geld tijd is. Om genoeg ervan
te verdienen om al je behoeften te bevredigen vraagt een opoffering van een
enorme hoeveelheid tijd. Dat is voor mij een te grote opoffering
(Chofetz Chaim)
---
Als je gelooft dat je kapot kunt maken, geloof dan ook dat je kan herstellen
(Rabbijn Nachman van Breslow)
---
Een korreltje graan aan intelligentie kan de hele wereld overwinnen met al
haar verleidingen
(Rabbijn Nachman van Breslow)
---
Bronnen:
Talmud,
Rabbi Nachman’s wishdom
Lights
on Orot
The
Garden of Emuna by Rabbi Shalom Arush www.myemuna.com
www.chabad.org
www.breslovworld.com
Sjabbat Sjalom, Sjabbat
Weekblad voor Nederland oor Zwi Goldberg, www.joodsleven.nl